artrose lage rugpijn mijdrecht fysiotherapie

Chronische 

lage rugklachten


Niets zo vervelend als rugpijn. Veel Nederlanders zijn wel bekend met één of meerdere van onderstaande klachten:

 

·       Moeilijk omdraaien in bed

·       Pijn ’s morgens bij het opstaan

·       Niet lang kunnen zitten / staan

·       Moeite met uit een stoel overeind komen

·       Geen zware boodschappen kunnen tillen

·       Oppassen voor plotselinge bewegingen

·       En zo verder...

 

Wanneer je lage rugklachten hebt, blijft vaak onduidelijk wat er nu precies aan de hand is. Ook over de tijd van herstel is vaak weinig te zeggen. Je kunt op allerlei plekken terecht met je klachten: de huisarts, fysiotherapeut, manueel therapeut, chiropractor, osteopaat, orthopeed, neuroloog, pijnpoli. Maar wie van deze mensen heeft nu jouw oplossing in handen? Om dat te weten, is het zinvol om lage rugklachten eens nader te bekijken.

 

Wat zijn lage rugklachten?

Lage rugklachten verdelen we in acute en chronische (langer dan 6 weken durende) lage rugklachten. We maken ook nog een onderverdeling in specifiek of a-specifiek. 

 

Specifiek

Specifiek wil zeggen: het is duidelijk wat je klacht veroorzaakt. Denk hierbij aan een breuk (fractuur), een hernia, een vernauwing van het wervelkanaal, de ziekte van Bechterew of een tumor. Bij slechts 5-10% van de lage rugklachten, is er sprake van specifieke lage rugklachten. Huisartsten kunnen dit screenen aan de hand van zogenaamde “rode vlaggen”: een aantal vragen waarmee ze kunnen uitsluiten of er sprake is van specifieke lage rugklachten en zullen je dan doorverwijzen naar een specialist. Wanneer een therapeut deze rode vlaggen herkent, stuurt hij je terug naar de huisarts.

 

A-specifiek

Wanneer het niet exact duidelijk is wat de klachten veroorzaakt, noemen we het a-specifiek. Hierbij is niet duidelijk aan te wijzen waar de klachten door komen, maar er wordt aangenomen dat het te maken heeft met overbelasting van pijngevoelige structuren in en rond de wervelkolom, zoals tussenwervelschijven, gewrichten, zenuwen en spieren. In de NHG-standaard (het protocol voor de huisarts), staat dat het “niet noodzakelijk is om een precieze oorzaak of diagnose vast te stellen om een adequate behandeling te starten”.

 

Uit onderzoek blijkt namelijk, dat wat er bij onderzoek (röntgenfoto, MRI) wordt gezien, in veel gevallen niet de pijn lijkt te veroorzaken. Zo zijn er mensen met hevige rugpijn, waarbij er geen opvallende afwijkingen te zien zijn. Maar er zijn ook mensen met behoorlijke afwijkingen, zònder klachten. De mate van afwijking lijkt dus niet altijd een directe relatie te hebben met de mate van je klachten. Dit is een belangrijke reden waarom het maken van een röntgenfoto of MRI (wat beiden erg prijzig èn belastend voor je lichaam is), niet in eerste instantie wordt gedaan.

 

Acute a-specifieke lage rugklachten herstellen vaak binnen 2 weken. Vergelijk het met je enkel verzwikken. Je maakt een verkeerde beweging, er raakt weefsel beschadigd en dit moet herstellen. De eerste ontstekingsreactie (die altijd plaats vindt), duurt 3 dagen. In deze 3 dagen is het van belang dat je “luistert naar de pijn” en “relatieve rust” houdt. Pijnstillers remmen de natuurlijke ontstekingsreactie en zijn dus zeker af te raden! Het heeft daarom ook weinig zin om van een huisarts of fysiotherapeut direct een pijnverlichtende behandeling te verwachten. Meestal verdwijnen deze klachten binnen 2 weken, volgens het natuurlijk herstelproces. Maar, wat is er nodig om klachten chronisch te laten worden?


artrose omega 3


Wanneer iets niet goed herstelt 

Zoals net gezegd, zullen acute klachten in de meeste gevallen verdwijnen door het natuurlijk herstelproces van je lichaam. Er zijn echter veel factoren die dit proces kunnen verhinderen.
 
Omega-3
Om te beginnen is het van belang dat je lichaam over de juiste stoffen beschikt om een ontsteking te activeren èn te beëindigen. De verhouding omega-3 : omega-6 is hierbij heel belangrijk. Kort gezegd: eet méér vis (3-5x per week) of slik een goede visolie (1000-2000mg per dag). Doe je dit niet, dan kan je lichaam het ontstekingsproces niet goed afronden.

Laaggradig geactiveerd immuunsysteem
Wanneer er op meerdere plekken in je lichaam gewerkt wordt door het immuunsysteem, is dat niet in staat om in je lage rug actief genoeg te zijn. Vaak merkt je niet dat je immuunsysteem actief is: je hoeft niet per se ziek te zijn of een andere blessure te hebben. Maar wanneer je last hebt van bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, hooikoorts, koortslip of bloedend tandvlees is je immuunsysteem echt al druk. Mensen met chronische aandoeningen hebben dan ook altijd meer moeite met herstellen van blessures en operaties dan anderen.

Tekort aan voedingsstoffen 
Om beschadigd weefsel te herstellen, moet je de juiste bouwstoffen aanleveren. Om te beginnen doe je dat door gevarieerd & volwaardig te eten. De natuur biedt betere bouwstoffen voor je lichaam dan Unilever. 
Om die bouwstoffen vervolgens op te kunnen nemen, zal je alvleesklier goed moeten werken. Deze maakt namelijk enzymen aan die al je voedsel “verknippen” tot opneembare stukjes. Wanneer je alvleesklier de hele dag druk is met insuline produceren (doordat je veel koolhydraten eet èn wel 6x per dag), werkt hij minder hard aan de enzymen. Je spijsvertering is dan niet optimaal en de bouwstoffen vind je terug in het toilet. 
Ook je darmen moeten het goed doen. Wanneer de darmwand beschadigd is door bepaalde voedingsstoffen (uit o.a. granen, zuivel en peulvruchten) is je darm zo lek als een mandje. Er komen behalve niet-verknipte voedingsstoffen, die de kans op allergieën vergroten, ook andere indringers de bloedbaan in. Reden voor je immuunsysteem om hier aan het werk te gaan. 
 
Al met al begrijp je nu de basisbeginselen van herstel en het belang van oervoeding met veel vis. Nu over de aangedane structuren. 
 

Wat is er aan de hand? 

In veel gevallen is er bij lage rugpijn sprake van degeneratie van de tussenwervelschijf. Tussen 2 wervellichamen zit een tussenwervelschijf (discus) en deze vormen de schokdempers van je lichaam. Degeneratie betekent verandering van het weefsel, en gaat gepaard met verminderde kwaliteit. De proteoglycanen, een onderdeel van het bindweefsel in de discus die het water moeten binden, oefenen hun functie minder goed uit. Hierdoor droogt de discus uit en kan hij minder goed schokken opvangen. 
Ook het collageen, een ander onderdeel van het bindweefsel, verandert en is niet meer goed in staat om drukbelasting op te vangen. 
Door de langdurende ontstekingsreactie zijn er cellen van het immuunsysteem geactiveerd, die zorgen dat het lichaam in een “afbraaktoestand” komt. Dit is nodig om het beschadigde weefsel op te ruimen, maar moet wèl tot een einde komen. 
 
Ook de omliggende weefsels raken betrokken bij het proces. In de gewrichten van de wervelkolom ontstaat artrose, de wervellichamen zelf veranderen van vorm, de spieren gaan zeer doen door het pijnontwijkende bewegen en het bindweefsel wat alles in het lichaam bij elkaar houdt, raakt verkleefd. Hoe langer je rondloopt met lage rugklachten, hoe meer structuren er bij betrokken raken en hoe meer veranderingen er optreden. 
 


intermittent fasting artrose mijdrecht

Chronische pijn 

Bij chronische pijn spreken we vaak van een gesensitiseerd pijnsysteem. Dit houdt in dat er geen acute schade en dus geen directe prikkeling van het pijnsysteem is. Echter door de langdurige staat van laaggradige ontsteking, zorgt het immuunsysteem voor bepaalde veranderingen waardoor er een “verstoord pijnpad” ontstaat. De pijn die je voelt is echt, er is alleen geen directe schade meer. 
 

Wat te doen? 

Een belangrijk eerste punt: gebruik GEEN pijnstillers. Deze blokkeren het natuurlijk herstelproces. Belangrijke aandachtspunten zijn verder:
 
·       Eet veel vis, zeker 5x per week

·       Verminder drastisch met granen, zuivel en peulvruchten

·       Eet veel groene groenten, uien, knoflook en paddenstoelen

·       Zorg voor maximaal 3 eet/drinkmomenten per dag (uitgezonderd water & thee)

·       Drink voldoende water en kruidenthee

·       Haal de bouwstenen voor je lichaam uit biologisch gevogelte en vis, eet maximaal 1x per week rood vlees

·       Laat je begeleiden door een fysiotherapeut in het bewegen en belasten

·       Ga naar een fysiotherapeut voor een goede bindweefselbehandeling 

 

Langdurige klachten? 

Wanneer je al enkele maanden klachten hebt, of naast rugklachten ook andere klachten, is het raadzaam om uitgebreider aan de slag te gaan. Als je grote tekorten hebt, krijg je dat niet allemaal binnen met gewone voeding. Tijdelijk suppletie gebruiken kan dan een goede boost geven. 
Laat je hierover goed informeren, goedkoop is vaak duurkoop. Ook duurt het bij het gebruiken van suppletie wat langer voor je verschil merkt dan bij een pijnstiller. Suppletie helpt namelijk om ècht de oorzaak van je klacht aan te pakken, in plaats van alleen de pijn te verdoven.  


lage rugpijn mijdrecht artrose

Enthousiast geworden?

Wil je weten hoe DAY-1 jouw kan begeleiden om je klachten te verminderen? Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakings sessie of vul onderstaand contactformulier in.


DAY-1 in Mijdrecht